BRUIDKAPSELS
TIPS     HAARACCESSOIRE     TRADITIES    KAPSELS
[Sluier]

De bruidssluier

In Nederland zien we de sluier steeds minder vaak. Van alle bruiloftskleding bestaat de sluier waarschijnlijk het langst. Kennen wij hem voornamelijk in het wit, in het oude Griekenland was hij geel en in het Romeinse Rijk rood. De sluier is symbool voor de ondergeschiktheid van de vrouw aan de man. Het optillen van de sluier door de bruidegom symboliseert de mannelijke dominantie. Kies je er als vrouw voor zelf de sluier te naar achteren te werpen, dan toon je toch een stuk onafhankelijkheid.

China

De nacht voor de huwelijksdag, moesten zowel de bruid als de bruidegom een "good fortune" vrouw en man gevonden hebben (gewoonlijk verwanten van het nieuwe paar die een zoon, dochter, een aardig huwelijk en levende ouders hebben) om hun haren in zijn/haar respectievelijk huis te kammen.
De bruidegom moet dit doen van één uur alvorens de bruid dit doet.
Verder moesten zowel de bruidegom als de bruid zich voorbereiden, met o.a. kam, spiegel en schaar, voor deze ceremonie die een goede generatie symboliseert.

Hun haar moest vier keer worden gekamd en elk heeft een speciale betekenis.
Het eerste kammen symboliseert: van begin tot het eind.
Het tweede kammen symboliseert: harmonie van nu tot hun oude dag.
Het derde kammen symboliseert: zonen en kleinzonen.
Het vierde kammen bevat: goede rijkdom en een langdurig huwelijk.
De gehele actie symboliseert ook de volwassenheid van het paar en wenst hen een gelukkig huwelijk.

[Chinees Bruidspaar] Als één van beiden voordien gehuwd is geweest, dan kan het kammen voor die persoon worden overgeslagen. Het was/is ook gebruikelijk voor de bruid om naast een venster te zitten waar ze de maan kan zien. Zodat het maanlicht op haar haren kan schijnen, dit symboliserend de eeuwigheid van hun toekomstige kinderen. Op de huwelijksdag zelf werden haar haren gekapt in een traditionele knot met daarop de Feniks kroon. Daarna werd het hoofd bedekt met een vierkanten rode zijden sluier waaraan kwastjes of kralen hingen. Rood is de symbolische kleur van geluk.

Africa

[Himba Bruid,Namibië] De kunst van vlechten is heel gewoon in Afrika, waar het haar van de mannen en de vrouwen ook ter ere van hun huwelijksdag wordt gevlochten.
Om de vlechten vast te zetten werd het kapsel vaak behandeld met een mengsel van rode aarde (oker) en geparfumeerd dierlijk vet. Dit werd door de moeder van de bruid gedaan op de avond voor de trouwdag. Als laatste werd er een ceremonieele hoofdtooi (ekori) op het hoofd van het meisje geplaatst. Deze hoofdtooi van geitevel is verscheidene generaties doorgegeven en zal door de bruid tijdens de eerste maand van het huwelijk gedragen worden.

De Afrikaans-Amerikaanse bruiden van vandaag kunnen voor vlechten en haarextensions kiezen, maar laten het kleimengsel weg.

Hawaii

[Hawaii Bruidspaar] Voor dit ritueel [Ofiag sope] wordt er een soort mat neergelegd voor het bruidspaar. Dan komt er een familielid van de bruidegom naar de bruid toe met een schaar versierd met linten, welke verlengd zijn met een lang kleed vastgehouden door een rij van dansenden vrouwen. Wanneer de lok haar word afgeknipt wordt het in een soort kom opgevangen. Dan komt een familielid van de bruid en wordt de gehele handeling voor de bruidegom herhaald. Aan het eind worden de kommen uitgewisseld.

Bulgarije

[Bruid,Bulgarije] Het kammen van het haar van de bruid is een heel belangrijk moment. Het symboliseert de overgang van haar meisjesjaren naar het getrouwde leven. Dit ritueel dateert terug van de oude Slavische tijden toen losgedragen haar een vrij persoon symboliseerde. Het wassen en vlechten van het haar van bruid gebeurd de dag voor de huwelijk ceremonie, de laatste keer in haar ouderlijk huis. Tegelijkertijd wordt nog een traditioneel ritueel verricht welk het einde van het leven als vrijgezel symboliseert. Dit is het scheren van de bruidegom voor hij de bruid van haar huis weg haalt. De achterliggende gedachte was om als bescherming van kwade machten te dienen. Deze rituelen werden met dansen en muziek begeleid, in veronderstelling dat het het bruidspaar zal beschermen. Na dit ritueel, gaan de huwelijksgasten de bruid ophalen. Deze rituelen die aan het huwelijk voorafgingen waren zeer belangrijk. In volksverhalen kunnen de kam en het scheerapparaat daarom als symbolen van de inwijding in seksuele volwassenheid gezien worden.

Nepal

[Bruid Nepal] Een wit blad wordt gevouwen en aan een einde bij de bruid haar voorhoofd gehouden. De bruidegom wordt 'sindoor', speciaal rode oranjekleurige poeder in zijn palm gegeven. Beginnend aan het uiteinde van het blad, wordt de sindoor ritueel langs het blad uitgestrooid tot op haar voorhoofd en dan gedrukte in het deel van de scheiding van haar haar. Dit wordt drie keer herhaald en het is het belangrijkst deel van een huwelijk ceremonie. Zij zijn nu getrouwd. Als een man sindoor in de scheiding van een vrouw het haar plaatst, zijn zij absoluut in de Nepalees cultuur getrouwd. Het is een zichtbare uitting van hun wens: een lange levensduur voor hun echtgenoten. Eens getrouwd, zullen alle Nepalese vrouwen sindoor in de scheiding van hun haar hebben voor de rest van hun leven, behalve als hun echtgenoot sterft dan moeten zij stoppen.

Kodava of Coorg

[Bruidegom] De rituele scheerbeurt voor de bruidegom [Kshoura (deel van de Muhurtha)].
Vroeg op de ochtend van het huwelijk, na een ander ritueel, neemt de bruidegom de zegen van zijn ouders aan door hun voeten driemaal te raken. Hij gaat dan voor zijn rituele scheerbeurt te werk. Gebruik makend van een borstel die uit 'garike' wordt gemaakt (hariyaligras) doet de kapper melk op het gezicht van de bruidegom en scheert zijn baardhaar en een deel van zijn voorhoofd. Deze scheerbeurt wordt genoemd 'kombanjoura'. Al het geschoren haar wordt gedaan in een bord van melk, ervoor zorgend dat niet één enkel haartje op de vloer valt!.

Cambodia

[Bruid Nepal] Om de bruid en de bruidegom op hun leven als gehuwd paar voortebereiden, wordt hun haar symbolisch geknipt, dit vertegenwoordigd een nieuw begin van hun leven als echtgenoot en vrouw. De meester van de ceremonie voert het eerste symbolische knippen van het haar uit en wenst het paar geluk, welvaart, en een lange levensduur. De ouders van het bruidspaar, de verwanten, en de vrienden nemen het dan over om de haren van de bruid en van de bruidegom verder te knippen en hen hun zegen en goede wensen te geven. Vroeger werd het haar van het bruidspaar werkelijk geknipt tijdens deze ceremonie, maar in moderne tijden wordt het slechts symbolische gedaan.

Hopi

[Hopi] Hier wordt eerst symbolisch het haar gewassen in dezelfde teil. Daarna wordt het haar van de bruid en de bruidegom, als dat mogelijk is, ineengestrengeld om hun levenslange verbond aan te geven. Het water werd bewaard om in hun huis de vloeren mee te dweilen, een symbolische merken van de ruimte. Het haar van de bruid wordt in twee paardenstaarten gedaan die worden vastgebonden met draad, en haar pony aan beide kanten geknipt in de traditionele gehuwden haarstijl.

Diversen

In Ierland is het algemeen voor de bruid om haar haren te vlechten; dit wordt beschouwd als een heilige manier om vrouwelijk kracht en geluk te behouden.

In Finland tellen de huwelijksgasten het aantal rijstkorrels dat in het haar van de bruid wordt gevonden om te voorspellen hoeveel kinderen zij zal hebben!

"Iets blauw " kwam uit een oude traditie waarin de bruid een blauw lint in haar haren als symbool voor trouw zou dragen. Blauw is een teken van trouw en standvastigheid. De gewoonte van het dragen van een blauw lint in het haar van een bruid begon in oud Israël en symboliseerde trouw.