HAAR EN VOEDING

Ga eten voor mooi haar

Is je haar onhandelbaar, futloos en dof? Zoek het dan niet in een andere shampoo, maar verander je eetpatroon. Simpeler kan het eigenlijk niet.

Is het eigenlijk niet vreemd dat we wel willen aannemen dat een gezonde uitgebalanceerde haar in huid voeding voor een dierenvacht belangrijk is, maar niet voor het haar van mensen? Als ons haar niet Ďzití, zeggen we al gauw dat de kwaliteit ervan erfelijk is of dat de styling of de verzorgingsproducten er debet aan zijn. Ten dele is dat natuurlijk waar, maar een verarmd voedingspatroon waarin te weinig waardevolle oliŽn, vitaminen en mineralen zitten en stress en ziekte spelen ook een grote rol. Het leven van je haar begint in een kleine follikel, lekker ingebed in je huid. De gezondheid van elke haar is afhankelijk van hoe goed de haarwortels zich hebben kunnen voeden in hun ontwikkelingsstadium.
Vergeet daarom die shampoo (maar even), gun je lijf eerst eens goede voeding.

Eieren

Je haar is net zoals je nagels voor het overgrote deel opgebouwd uit proteÔnen. Voor een goede opbouw daarvan zijn aminozuren noodzakelijk, waarvan cysteine een van de belangrijkste is. Je begrijpt dus al dat aminozuurrijke voeding is aan te bevelen: eieren zitten er vol mee. Wie kent niet het rauwe eimasker om de glans van je haar te herstellen (altijd uitspoelen met koud water om een omelet in je haar te voorkomen!).

Vitamine B-complex

Ook de vitamine B-familie speelt een hoofdrol: een tekort kan de haargroei temperen en het haar zwakker maken. De beste manier om je vitamine B-inname op niveau te houden is via je voeding en/of voedingssupplemen- ten. Bruin brood, de natuurlijke zoetstof molasses en het goede oude biergist zit er vol mee. Laat zoetwaren en alcohol staan: ze doen je vitamine B-voorraad snel slinken.

Zeewier

Ook mineralen heb je nodig. Ze helpen het vocht in de haarschacht te binden waardoor de haren zacht en soepel blijven. Als het mineralengehalte verloren gaat door verarmde voeding of door hardhandige verzorging van je haar, droogt het uit en wordt broos. De belangrijkste mineralen zijn koper, magnesium, zink en sulfur. Maar ook ijzer. Een tekort hiervan zou haaruitval tot gevolg kunnen hebben. Als er een voedingsmid- del is dat echt boordevol vitaminen en mineralen zit, dan is dat wel zeewier! Bovendien bevat het jodium, een belangrijke stof om de stofwisseling op niveau te houden via de schildklier. Kies je voor zeewier als plantje of als pil (Kelptabletten), eet/slik het dan minimaal een maand elke dag voor resultaat.

Onverzadigde oliŽn

Een andere belangrijke voedingsbron voor je haar is olie en dan met name de meervoudige onverzadigde omega-3 en de omega-6 oliŽn, oorspronkelijk gewonnen uit vis, maar ook uit noten en zaden en sojabonen. Je vindt ze tegenwoordig ook in capsules. Verkrijgbaar bij de reformwinkel.

Sport & massage

Zoals het mineraal jodium de stofwisseling kan stimuleren ťn de bloedcirculatie en de aanvoer van voedingsstoffen voor de haarwortels, zo doet beweging dat ook. Sporten dus, van fitness tot yoga! Tegenovergesteld kan stress de boel weer verlammen: de spiertjes die over je schedel lopen verstrakken waardoor de aanvoer van stoffen uit het bloed vermindert. Masseer je hoofdhuid ook regelmatig. Gebruik hiervoor verwarmde olie: bijvoorbeeld koudgeperste olijfolie, of, wanneer je haar erg fijn is, jojobaolie. Voeg aan elke eetlepel olie vijf druppels van de etherische olie rozemarijn en tijm toe voor extra stimulatie. Na vijf minuten masseren, wikkel je je hoofd in een verwarmde handdoek om de olie lekker in te laten trekken. Een toetje voor je haar!